Przyglądając się współczesnym trendom w branży hotelarskiej należy pamiętać, że zmieniające się przepisy prawa, wzrost znaczenia aspektów środowiskowych i społecznych, a przede wszystkim dynamiczne zmiany potrzeb klientów wpływają na działalność tej branży. Jednym z najbardziej znaczących elementów, kształtujących kierunek rozwoju hotelarstwa jest rosnąca rola zasad ESG na światowych rynkach. Nie jest to moda, ale fundamentalna zmiana, która zdefiniuje przyszłość hotelarstwa.
Znaczenie ESG
ESG, czyli Environment, Social, Governence to zbiór standardów, które określają, jak firma funkcjonuje w odniesieniu do środowiska i społeczeństwa. Na przestrzeni ostatnich lat zostały one zdefiniowane w przepisach unijnych i transponowane w postaci ustaw do przepisów Państw Wspólnoty. Co więcej, ich znaczenie jest już tak duże, że inwestorzy, dbający o społeczną odpowiedzialność swojego biznesu, wykorzystują te kryteria do oceny potencjalnych inwestycji oraz doboru podwykonawców w całym łańcuchu dostaw. Dowodzi temu raport Ernst & Young, który pokazuje, że aż 74% inwestorów instytucjonalnych twierdzi, że prawdopodobnie będzie unikać firm o słabych wynikach w zakresie zrównoważonego rozwoju.
ESG obejmuje szerokie spektrum praktyk, mających na celu promowanie zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialność społeczną i przejrzystość zarządzania. Kryteria środowiskowe oceniają, jak firma zarządza swoimi wpływami naplanetę. Kryteria społeczne analizują, jak organizacja zarządza relacjami z pracownikami, dostawcami, klientami i otoczeniem, w którym działa. Zarządzanie natomiast obejmuje zestaw zasad i najlepszych praktyk, które definiują sposób prowadzenia i kontrolowania przedsiębiorstwa.
Zrównoważony rozwój w hotelarstwie
Zasady ESG w hotelarstwie przekładają się na konkretne działania, które budują wizerunek marki jako przyjaznej środowisku, podążającej za trendami, transparentnej w działaniu oraz szukającej innowacyjnych sposobów na pozyskanie nowych klientów.
Ochrona środowiska w hospitality to nie tylko redukcja odpadów czy oszczędzanie wody. To holistyczne podejście do minimalizowania tzw. śladu ekologicznego. Obejmuje wdrażanie systemów energooszczędnych, redukcję emisji dwutlenku węgla oraz wykorzystywanie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Według danych Światowej Organizacji Turystyki (UNWTO), sektor turystyczny odpowiada za około 8 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych. To zobowiązuje również hotele do tego, by działać.
Program Low Carbon Pioneers sieci IHG Hotels & Resorts jest doskonałym przykładem inicjatywy, która już dziś wyznacza standardy dla całej branży. Program promuje hotele energooszczędne, wolne od paliw kopalnych i zasilanych z odnawialnych źródeł energii. Przedsięwzięcie IHG jest nie tylko innowacyjne, ale również rozległe pod względem geograficznym.
Rosnąca odpowiedzialność społeczna i przejrzystość działań
Społeczny aspekt ESG w hotelarstwie koncentruje się na tworzeniu inkluzywnych, sprawiedliwych i wspierających środowisk dla gości i pracowników. Obejmuje on promowanie różnorodności, zapewnienie uczciwych wynagrodzeń oraz wspieranie lokalnych społeczności. Według danych UNWTO, jedno na 10 miejsc pracy na świecie związanych jest z turystyką, co pokazuje ogromny wpływ społeczny tej branży. Dodając do tego odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo podróżnych, zwłaszcza po pandemii COVID-19, kluczowe stały się szkolenia w zakresie zdrowia psychicznego oraz programy wsparcia dla lokalnych przedsiębiorstw.
Jedną z godnych uwagi inicjatyw jest nacisk na redukcję marnotrawstwa żywności. W samej Unii Europejskiej marnuje się rocznie około 88 milionów ton żywności, co odpowiada około 173 kilogramom na osobę. Mentalność "kopiastych talerzy", gdzie goście czują się uzurpują sobie do zjedzenia wszystkiego, za co zapłacili, stopniowo mija. Wpływa na to edukacja - zarówno gości, jak i personelu. Programy promujące kontrolę porcji, przekazywania darowizn w postaci żywności oraz jej kompostowanie stają się integralną częścią działalności hotelowej.
Dobre zarządzanie to fundament każdej skutecznej strategii ESG. Jest gwarantem, że inicjatywy środowiskowe i społeczne wynikają z przepisów prawa oraz autorskiej etyki w biznesie. Hotele coraz częściej przyjmują kompleksowe ramy raportowania ESG, które są zgodne z globalnymi standardami, takimi jak Global Reporting Initiative (GRI) i Sustainability Accounting Standards Board (SASB).
Te ramy pomagają hotelom nie tylko mierzyć i komunikować swoje wyniki ESG, ale również zwiększają odpowiedzialność i zaufanie wśród interesariuszy. Przejrzystość w zarządzaniu może budować silniejsze relacje z gośćmi, pracownikami i inwestorami, prowadząc ostatecznie do znaczącej poprawy wyników biznesowych.
Nowe trendy w ESG dla hotelarstwa
Obserwując zmiany w podejściu do zarządzania w branży hotelarskiej, jak również znaczenie roli ESG w gospodarce globalnej, z całą stanowczością można stwierdzić, jak bardzo troska o środowisko i interesariuszy oraz transparentność w działaniu nada kierunek rozwoju sieciom hoteli.
1. Wzrost udziału OZE
Zgodnie z zapisami Fit For 55, pakietu dyrektyw, wyznaczających kierunek osiągnięcia neutralności klimatycznej przez Unię Europejską do roku 2025, 1 z dokumentów zakłada, by do końca 2030 r. udział odnawialnych źródeł energii w ogólnym miksie energetycznym wyniósł 40%. Dlatego również hotele coraz częściej inwestują w odnawialne źródła energii, aby zmniejszyć swój ślad węglowy. Panele fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe i systemy geotermalne stają się standardowym elementem nowych budynków hotelowych.
2. Integracja inteligentnych technologii
Wzrasta wykorzystanie inteligentnych technologii do monitorowania i zarządzania zużyciem energii, wody i redukcją odpadów. Inteligentne termostaty, energooszczędne oświetlenie i zautomatyzowane systemy pomagają właścicielom hoteli zoptymalizować wykorzystanie zasobów i redukować koszty operacyjne. Według raportu Allied Market Research, globalny rynek inteligentnych technologii w hotelarstwie ma osiągnąć wartość 16,38 miliarda USD do 2027 roku.
3. Zrównoważone projekty budynków
Ekologiczne projekty budynków, które priorytetowo traktują naturalne światło, wentylację i materiały konstrukcyjne wykonane w sposób przyjazny środowisku, zyskują na popularności. Zielone dachy, systemy zbierania deszczówki i energooszczędne izolacje stają się standardowymi praktykami. Według raportu World Green Building Council, budynki certyfikowane jako zielone zużywają średnio o 25% mniej energii i o 11% mniej wody niż te standardowe.
4. Inicjatywy angażowania społeczności
Hotele coraz częściej angażują się w inicjatywy wspierające lokalnych przedsiębiorców, kulturę i kuchnię. Wpływają zatem realnie na rozwój lokalnej gospodarki i uczestniczą w życiu społecznym. Takie praktyki wzmacniają więzi hotelu ze społecznością oraz przyciągają uwagę gości. Przykładem może być inicjatywa Marriott International, która współpracuje z lokalnymi dostawcami w ramach programu "Serve 360". Jego celem jest wspieranie lokalnych gospodarek i zmniejszenie śladu węglowego.
5. Edukacja Gości formą oferty biznesowej
Edukacja gości na temat inicjatyw ESG hotelu i zachęcanie ich do uczestnictwa w tzw. zrównoważonych praktykach staje się coraz bardziej popularna. Warsztaty z recyklingu, Menu z lokalnych produktów, cykl konferencji o tematyce zw. ze zrównoważonych rozwojem, wycieczki podnoszące wiedzę z obszaru ochrony bioróżnorodności. To tylko niektóre zachęty, stosowane przez świadomych właścicieli hoteli. Przykładem może być Fairmont Hotels & Resorts, który wprowadził program "Eco-Meet". Promuje on zrównoważone spotkania i konferencje, edukując jednocześnie uczestników na temat ochrony środowiska.
Podsumowanie
Zmiany klimatyczne kształtują preferencje klientów. Rośnie ich świadomość ekologiczna oraz poszukiwanie ofert minimalizujących wpływ na środowisko, wspierających ochronę przyrody i lokalne kultury. Zrównoważony rozwój staje się zatem kluczowym elementem strategii biznesowej w branży hotelarskiej i turystycznej.
Z moich obserwacji wynika, że klienci są dziś coraz bardziej świadomi i wymagający w obszarze ochrony środowiska. Goście hotelowi cenią i preferują miejsca, które aktywnie demonstrują swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Takie zmiany w preferencjach podróżnych determinują kierunek działań dla całej branży - od definiowania atrakcyjnych ofert, przez usprawnianie infrastruktury i rezygnacji z paliw kopalnych, po projektowanie budynków hoteli w duchu ecodesign.